Chociaż burmistrz Sejn nie miał w planach konsultacji społecznych, poświęconych zamianie kategorii dróg w mieście, dyskusja się odbyła. Podczas debaty nad projektem uchwały w tej sprawie, na sesji Rady Miejskiej, poruszono wiele bardzo istotnych dla sejnian kwestii.
Dwa najważniejsze powody wnioskowanej zmiany kategorii dróg to: po pierwsze – koszty związane z zajęciem pasa drogowego, w przypadku gdy remont budynków w centrum będzie się odbywał przy drodze wojewódzkiej; po drugie – chęć wyprowadzenia „ruchu tranzytowego, głównie ciężkiego, poza historyczne i usługowe centrum miasta”.
Jak poinformowała ponadto Dominika Sidor, kierownik referatu rozwoju, na prace związane z rewitalizacją centrum Miasto otrzymało już fundusze z Polskiego Ładu.
Bezpieczeństwo dzieci to priorytet
Na pogorszenie bezpieczeństwa po ewentualnej zmianie kategorii drogi gminnej na wojewódzką wskazywali głównie rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola i szkoły podstawowej. I chociaż burmistrz wielokrotnie zapewniał, że zmiana nie wpłynie na wzmożenie ruchu przy ul. Wojska Polskiego, nie przekonało to przedstawicieli rodziców.
– Każda nawigacja, według której się poruszają kierowcy, poprowadzi tamtą drogą samochody – argumentował przewodniczący Rady Rodziców Paweł Jakubowski.
Rodzice podkreślają, że przy szkole już teraz jest niebezpiecznie.
– Nieprawdą jest, że jest bezpiecznie puścić dzieci do szkoły czy przedszkola. Przy szkole nie ma żadnego miejsca parkingowego – zaznaczył mieszkaniec Sejn, rodzic, ratownik medyczny Rafał Zajko. Jego zdaniem przekształcanie kategorii dróg po to, aby wyremontować zabytki jest nieracjonalne.
Tezy wzbudzające strach…
– Moim zdaniem, gdy już wystąpiły emocje, merytoryczna rozmowa będzie bardzo trudna. Będziemy musieli wydać więcej pieniędzy i zrobić analizę ruchu w mieście, żeby opierać się na danych, a nie na tezach lansowanych po to, żeby ludzie się bali – odniósł się do informacji pojawiających się w mediach społecznościowych burmistrz Arkadiusz Nowalski.
– Nie ma możliwości, żeby w mieście Sejny blokować ruch na osi od Żegar do Suwałk do czasu wybudowania obwodnicy miasta – zapewnił włodarz.
Na jakim etapie jest obwodnica?
Jak poinformował Arkadiusz Nowalski, koncepcja obwodnicy została przygotowana przez Miasto, zrobiono badania morfologii gruntu. – Ten projekt został przyjęty jako jeden z czterech strategicznych projektów województwa podlaskiego. Czeka na realizację – podał burmistrz.
Gdy się doczeka, to wówczas cały ruch tranzytowy zostałby wyprowadzony z miasta. Nie zanany jest jednak termin uruchomienia tej inwestycji.
Plany ożywienia centrum
Jak poinformował burmistrz, Miasto otrzymało środki na przygotowanie dokumentacji projektowej dwóch placów. – Od kościoła do ratusza jedna przestrzeń. Wszystko, co nie jest budynkami, będzie zaprojektowane na nowo. I druga przestrzeń: pomiędzy wzgórzem św. Jerzego a synagogą – podał włodarz Sejn.
– Miasto Sejny jest dzisiaj w epokowym miejscu – mamy 100 procent dokumentacji potrzebnej do rewitalizacji centrum – podkreślił burmistrz. – Nie blokujcie tej zamiany dróg – apelował.
Bezpieczeństwo czy rewitalizacja? Jedno i drugie
Podczas dyskusji głos zabrał także Ryszard Grzybowski, były starosta, mieszkający przy ulicy Wojska Polskiego. Jak zauważył, na odcinku przy szkole już jest problem wzmożonego ruchu i niektórzy mieszkańcy omijają ten fragment, aby nie powodować dodatkowego zagrożenia.
– Wiem, rewitalizacja rzecz ważna, trzeba to zrobić, może czasem trzeba zapłacić za zajęcie tego pasa drogowego. To nie są duże opłaty, po 2-4 zł za metr kwadratowy. Ale nie utrudniajmy sobie wzajemnie życia – apelował samorządowiec.
Błędy formalne
Podczas sesji okazało się ponadto, że nie dopełniono formalności składając wniosek o opinię do Zarządu Powiatu na temat zmiany kategorii dróg. – Pracownicy dowiadując się, że dzisiaj jest sesja zasygnalizowali mi, że we wniosku złożonym przez Miasto jest błąd wynikający z braku wskazania, w jakim terminie Zarząd ma taką opinię wydać – wyjaśnił obecny na sesji Rady Miasta starosta.
Mimo to przystąpiono do głosowania. Radni, większością głosów odrzucili uchwałę: 7 osób było przeciw, 2 głosy za, 2 głosy wstrzymujące się.